Sabtu, 18 Mei 2013

Info Mercedes Benz W201


Mercedes-Benz W201 adalah sebuah kereta kompak eksekutif yang dikeluarkan oleh Mercedes-Benz 1982-1993, kategori di bawah Mercedes-Benz E-Class dan S-Class dan dipasarkan di bawah varian Mercedes 190.

W201 yang dilengkapi dengan rear 5-link suspension, kemudiannya digunakan dalam E dan model kelas C, depan dan anti-roll bar belakang, anti-dive dan geometri anti-mencangkung (kangkang ler...tapi kite nak lagi kangkang ye dak? haha) serta beg udara, brek ABS dan tali pinggang keledar pretensioners.

W201 yang dinikmati jualan yang kukuh di Eropah tetapi kurang berlangsung di Amerika Syarikat. Pengeluaran Siri berakhir April 13, 1993 selepas pengeluaran kira-kira 1.8 juta buah. 190 dan variannya telah berjaya dalam eksekutif kompak segmen kereta oleh C-Class, dimana nama kod yang baru diwujudkan.


 Tentu ramai tertanya-tanya apakah maksud E. E (Einspritzung - Injection) atau suntikan bahan api. Model yang tiada E bermakna kereta tersebut menggunakan sistem karburator.


 Pada tahun 1982, model pertama ialah 190 dan 190E. Setiap model telah dipasang dengan enjin berkod M102 1,997 cc. Model 190 telah dipasang dengan enjin berkod M102.921 berkuasa 90hp (67 kW) manakala model 190E pula dilengkapi dengan enjin berkod M102.962 berkuasa 122 hp (91 kW). 





 Pada September 1983, 190E 2.3 (2,299 cc) telah dikeluarkan untuk pasaran Amerika Utara sahaja (walaupun 2.3 190E muncul di negara-negara lain kemudian), dilengkapi dengan enjin 113 hp (84 kW) kod M102.961. Pengurangan ini adalah disebabkan kuasa kepada standard pelepasan di pasaran Amerika Utara pada masa itu. Intake manifold, camshaft, dan sistem suntikan bahan api telah naiktaraf pada tahun 1984, kuasa enjin sebanyak 122 hp (91 kW) dapat dihasilkan untuk pasaran US. Untuk model 190 juga telah disemak semula pada tahun 1984 dan berjaya meningkatkan kuasa kuda kepada 105 hp (78 kW). Pada tahun 1984 juga menyaksikan kedatangan 2,3-16 "Cosworth."
Tahun 1985, 190E 2.3 dipasang dengan enjin M102.985, menghasilkan 130 hp (97 kW) hp sehingga ia telah disemak semula pada tahun 1987 untuk menggunakan Bosch KE3-Jetronic Injection, sistem pencucuhan yang berbeza, dan nisbah mampatan yang lebih tinggi, menghasilkan 136 hp (101 kW).
 




1987 menandakan ketibaan pertama sebaris enam lengkap (six-inline) 190, 2.6 190E. Dilengkapi dengan enjin M103.940, 2.6 190E disediakan 160 hp (119 kW) dengan pemangkin (catalyst) berkuasa 164 hp (122 kW) . Dalam pasaran Amerika Utara, 2.6 190E telah dijual sehingga 1993, dimana akhir pengeluaran W201 casis itu. Dari 1992-1993 2.6 adalah disediakan khas sebagai "Sportline". Model "Sportline" amat menarik kerana sistem suspension telah dinaik taraf dan pemilik juga akan menikmati interior atau dalaman yang dinaik taraf dan sporty.
190E 2.3 telah dijual sehingga 1988, kemudiannya keluaran dihentikan seketika sehingga ia dijual semula dari tahun 1991 sehingga 1993.


Model EVOLUTION!!

Evolution I
Dengan kemunculan BMW M3 Sport Evolution, pesaing  Mercedes, jelas bahawa 2.5-16 memerlukan rangsangan untuk litar. Pada bulan Mac 1989, 190 E 2.5-16 Evolution memulakan kerjaya di Pameran Auto Geneva. Model ini mempunyai spoiler baru dan gerbang roda yang lebih luas. Banyak perubahan telah dibuat untuk komponen di bawah-the-kulit seperti brek dan penggantungan. Menggunakan penggantungan (suspension)  dari model SLS sepenuhnya membenarkan ketinggian kenderaan diselaraskan dari suis dalaman. Semua ini bertujuan untuk membolehkan kereta Evolution untuk menjadi lebih berkesan sepanjang bersaing di atas trek.Walau bagaimanapun kereta ini mempunyai enjin yang direka semula kapasiti yang sama tetapi yang paling penting, strok pendek dan bore lebih besar yang membolehkan rev yang tinggi dan juga prestasi top-end. Perubahan tambahan ialah "rotating masses lightened, lubrication improved and cam timing altered". Cosworth juga senarai kod projek "WAC" untuk pembangunan enjin Evolution berstrok pendek.Hanya 502 unit model Evolution dihasilkan untuk homologation mematuhi peraturan DTM. Bagi mereka pelanggan yang berhasrat prestasi tinggi, pilihan PowerPack kejuruteraan oleh AMG disediakan. Pilihan PowerPack termasuk camshafts berprestasi tinggi, diameter throttle body lebih besar, pencucuhan yang lebih agresif dan pengurusan bahan api serta mengoptimumkan pengambilan dan juga sistem ekzos. Hasil bersih merupakan 30 bhp tambahan (22 kW). Ini bermakna kuasa asal 202hp telah meningkat ke 232hp (173kW)!

Evolution II

 Pada bulan Mac 1990, di Pameran Auto Geneva, 190 E 2.5-16 Evolution II telah dilancarkan. Dengan kejayaan model Evolution pertama, pengeluaran 502 unit model ini telah pun dijual sebelum ia dilancarkan! Nadi Evo II ini sama seperti Evolution yang pertama, serta penggantungan (suspension) SLS sepenuhnya. Satu pengubahsuaian jelas kepada Evolution II adalah kit badan radikal (direka oleh Prof Richard Eppler dari Universiti Stuttgart) dengan spoiler bonet belakang boleh laras, spoiler tingkap belakang, dan rim Evolution II 17 inci. Kit badan serba baru ini bukan untuk kosmetik sahaja tetapi juga untuk tujuan aerodinamik (downforce).
Kebanyakkan dari kereta ini sekarang hanya menjadi bahan hiasan dan koleksi pakcik-pakcik kaya raya. Tersimpan di dalam garaj kerana kereta ini teramatlah rare.. Rare tu apa?? Ehem! Jarang tersangatlah jarang untuk dijumpai sekarang.


Evolution II DTM (Deutsche Tourenwagen Masters)(German Touring Car Masters)

Banggakan pakai kete yang pernah masuk race!!

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan